År 1647 omnämns Sankt Paulsgatan som Sancti Påwels gathun. Det är oklart var namnet kommer ifrån, men möjligen har Sankta Maria Magdalena kyrka, som finns i närheten, gett upphov till gatunamnet. Metodistkapellet S:t Paulskyrkan har fått sitt namn efter gatan. Vid Sankt Paulsgatan ligger bland annat även Monteliushuset, Monténska huset, Mariatorget och van der Nootska palatset. I kvarteret Saturnus låg tidigare Van Eijckska palatset som revs för Söderledens framdragande.
Vid Sankt Paulsgatan 39 återfinns den tidigare malmgården Hartwickska huset som byggdes år 1769 för järnhandlaränkan Margareta Kierman. Huset ägs idag av Stockholms stad som sedan slutet av 1960-talet har använt det för föreningsändamål. På samma tomt ligger Maria gamla skola med byggnader från 1864 och 1876 ritade av arkitekt Johan Fredrik Åbom. Här bedrivs fortfarande skolundervisning som numera ligger under Södermalmsskolan. Maria gamla skola är därmed Stockholms äldsta bevarade skola med ursprunglig verksamhet.
Olle Rydberg, Se på Söder, 1986 : S:t Paulsgatan, i dag en stilla bakgata med obetydlig trafik och svag kommers, hade före andra världskriget och tidigare en helt annan struktur. Kantad med allehanda butiker o ävench småindustrier hade gatan också inslag av ett och annat näringsställe såsom konstnärskrogen Vega i hörnet av Götgatan. Till Vegas mera uppmärksammade gäster hörde på sin tid Anders Zorn och Albert Engström. Huset finns inte längre kvar. Gatans upptakt vid Götgatan ändrade helt karaktär sedan Södergatan utplånat det långsträckta kvarteret Göta Ark. Där låg på 1800-talet Zacharias och Ivar Haeggströms förlag och boktryckerier samt Frölichska malmgården med sitt bondkvarter. Området hörde till Katarina församling och hängde samman med den egendomliga enklav som kvarteren Ostergötland och Närke numera utgör.
På min skoltid kallades Maria Förberedande alltid för "Smöris". Om ordet förberedande blandats ihop med påbredande skulle man kunna associera till smörgås. Mera djupsinniga tolkningar av namnet har jag inte hört talas om. Föräldrar med god kassa och som tyckte att folkskolan gav sämre chans till inträde i Södra Latin - man prövade in på den tiden - satte sina telningar i den här privatskolan, som var helt inriktad på elevernas vidareutbildning i läroverk. "Smöris" är inte ur leken ännu (1986). Numera granne med Södra Latin, existerar den fortfarande och ligger uppe vid hörnet av Kvarngatan och Fredmansgatan. Under Märta Franssons rektorskap lever skolan vidare och hade 1982 ej mindre än 2 000 sökande till de 300 platser som den kan ta emot. Folk skriver in sina nyfödda för att få vara med när det är dags att börja första klass, därav den höga siffran för sökande. Rektor bor uppe under takåsen i samma hus och har en vid utsikt över södra Södermalm. Aktiviteterna har växlat på S:t Paulsgatan. På 1910-talet träffar vi i trean (S:t Paulsgatan 3), som nu är borta, V Claesson i sin sybehörsaffär som tillhandhöll sytråd på rulle, synålar och knappar, för att ta några prov ur kollektionen. Från femman (S:t Paulsgatan 5) ryckte bud ut från Göta Expressbyrå. Med dragkärra eller cykel bistod man folk som hade fraktproblem.
I S:t Paulsgatan 24 hade Bror Öberg bokhandel på lagom avstånd från Södra Latin. På min skoltid köpte vi skrivpapper, pennor, suddgummin och en och annan lärobok i Öbergs boklåda. Stor risk fanns att vi på väg till bokhandeln frestades av Stockholms Bageri AB:s ljuvliga dofter från läckra bakverk i S:t Paulsgatan 22. Inte så att vi skulle offra våra slantar på bakelser, men fem öre var också pengar. Så mycket kostade bageriets kaksmulor i strutar fyllda med rester från kakor och "finhäck lade maron". Så kallade ekenssnackaren bakelser i Askungesagan på slangspråk som den framfördes på trattgrammofonens 78-varvare i min barndom. Redan i början av 1800-talet doftade det gott från det långa, vinklade huset i hörnet av S:t Paulsgatan och Björngårdsbrunnsgatan (Bellmansgatan) när bagare Sundell bakade finbröd och grovbröd till försäljning i boden på Västerlånggatan. År 1873 inköptes bagerihuset för 80 000 kronor av nybildade Stockholms Bageri AB, som följande år kunde fresta kunderna med alla sorters bakverk från kungsbröd, rundstycken och kumminlimpor till smörskorpor, sockerkringlor och mandelgifflar. År 1946 sopades de sista kaksmulorna bort från bageriet på S:t Paulsgatan. Det lämnade Söder och flyttade till Lindhagensgatan och inbakades i Skogaholms Bröd AB. På 22:ans tomt växte det i stället upp ett stort doftlöst bostadskomplex av opersonligaste slag. Bortom van der Nootska palatset hittar vi på andra sidan Bellmansgatan en trevlig skylt för Tryckeri AB Björkmans Eftr. Firman som startade i Gamla Stan redan 1835, lever kvar som ett gammalt hederligt boktryckeri fastän nästan hela branschen övergått till offset och fotosättning. Under hovboktryckare Hubert Johanssons ledning har här framställts kvalitetstryck av högt aktat slag. Ett samarbete under de senaste decennierna mellan Hubert Johansson och stadsmuseets Hans Eklund har resulterat i många intressanta och välgjorda utgåvor av kulturhistoriskt värde. Johansson har nu dragit sig tillbaka och överlåtit tryckeriet till en kvinnlig efterträdare, Eva Norlin.
Ett arkitektoniskt minnesmärke från Stockholms expansionstid på 1880-talet värt att vårda har Södermalm i huset S:t Paulsgatan 29. Här lät tvålfirman Lars Monten & Co under åren 1887-1888 uppföra ett elegant fyravåningshus, prytt med en kolonnförsedd fasad. Särskilt paradvåningen två trappor upp tilldrar sig uppmärksamheten. Dess välinramade välvda fönster avslutas nedåt med en välformad balustrad och upptill av kraftigt formade droppskydd.
|
S:t Paulsgatan 5. Hörnet av Repslagargatan (t v). |
S:t Paulsgatan 1899. Från Götgatan västerut till Swedenborgsgatan
|
S:t Paulsgatan 5 vid hörnet av Skaraborgsgatan (t h) |
I Leijonstedtska huset fanns vid slutet av 1800-talet och de första seklerna av 1900-talet flera hantverkare och företagare, bl a orgelbyggaren A V Lundahl, Emil Petterssons trikåfabrik, Anton Ljunglöfs litografiska anstalt, Puline Thunqvists syateljéer, Emil Wollerts snusfabrik Victoria, Alfred Jönssons snickerifabrik och J W Bergs symaskinsverkstad. Anders Victor Lundahl, född 21 oktober 1846 i Brågarp, död 21 mars 1903 i Stockholm, var en svensk orgelbyggare i Stockholm. Han byggde cirka 70 orgelverk i hela Sverige. Han arbetade med nya orgeltekniska uppfinningar, till exempel den pneumatiska maskinen, var den första svenska orgelbyggaren att praktisera det rörpneumatiska systemet 1891 (orgeln i Skanörs kyrka). Han uppfann även en egen variant av den pneumatiska membranlådan (victorialådan), som han även hade patent på. Han lärde sig orgelbyggeri hos sin far Jöns Lundahl, som var kantor och orgelbyggare. 1865-1866 studerade han orgelbyggeri utomlands. Han examinerades 1869. När fadern avled 1875 tog han över orgelbyggeriet i Malmö. 1876 gjorde han en utlandsresa till bland annat orgelföretagen Lang i Berlin, Mehmel i Stralsund och slottet i Versailles. 1885-1890 arbetade han under vissa perioder i Stuttgart hos Wiegle. 1891 flyttade han orgelbyggeriet till Stockholm. Under de sista åren tillverkade även fabriken pianon och harmonium. |
Claes Ellehag, Det gamla Stockholm, Facebook, 2 maj 2016: I det Digitala stadsmuseet finns flera bilder på S:t Paulsgatan 6 b, dvs. det Leijonstedtska huset som man rev omkring 1940 för att spränga ner Södergatan som sedan blev Söderleden. Huset har en lite ovanlig byggnadshistoria. Byggherren Abraham van Eijck tillhörde den grupp av holländska affärsmän som byggde sig palatslika hus för sig och sitt hushåll på Södermalm under1600-talets senare hälft. Bygget hade inte pågått många år förrän han fick ett mycket prestigefullt jobb som kommerseråd i Göteborg och flyttade dit. Det ledde till att den första byggtekniskt betingade etappen med större delen av huvudbyggnaden och norra flygelparet slutfördes men att någon fortsättning av bygget inte gjordes förrän mer än hundra år senare! ---- Det är märkligt att en lite senare ägare Anders Leijonstedt som var en rätt förmögen man och utnämndes till greve på 1710-talet inte byggde färdigt palatset. Wikipedia:
Åren 1703–1710 var han åter minister i Berlin, blev sistnämnda år kansliråd, utnämndes 1714 till högste ombudsman (chef för revisionsexpeditionen för justitiemål). Han blev den förste innehavaren av justitiekanslerämbetet 1714. År 1716 erhöll han friherrlig värdighet men tog inte introduktion. 15 april 1719 valdes han till lantmarskalk efter den dagen innan avlidne Per Ribbing. Uppsatt på förslag till riksråd, utnämndes han också därtill strax efter riksdagens slut. Samma år blev han även president i Kammarrevisionen och greve. |
|
S:t Paulsgatan 13 från öster. Ragvaldsgatan t v |
Olle Rydberg, Se på Söder, 1986:
Nu övergick alltsammans till sidenfabrikören L Meyerson, som satte in vävstolar och gjorde andra arrangemang för textilfabrikation. Meyerson byggde till, köpte in gårdshus och stod i. En stor del av kvarteret kom under hans kontroll. |
Sankt Paulsgatan 13 till höger sett från väster. 2020 |
|
Här är det gudstjänster varje vardag, i högsta grad på sabbaten och under de judiska helgerna, då lokalen fylls upp. Precis då som nu är synagogan Adat Jisrael (på svenska Israels församling), mötesplatsen för många traditionella judar i Stockholm. Många med rötter i Östeuropa. På senare tid kommer även judar från Israel som vuxit upp i sfardiska familjer, alltså judar med ursprung i något av Främre Orientens länder.
|
S:t Paulsgatan 17 västerut |
Dito | Dito | S.t Paulsgatan 17 vid hörnet av Kvarngatan till höger. 2020 österut. |
https://carinonnestam.blog/2017/09/21/sankt-paulsgatan-i-stockholm/ Carin på Sprätthöken Sankt Paulsgatan är fantasieggande med blandningen av palats med anor och intetsägande nya bostadshus. En gång i tiden gick det en spårvagnslinje uppför den ganska branta backen. Numera finns det varken spårvagn eller lokalbuss utan det är starka ben som gäller. Nummer 11 är det Monteliuska huset med anor från 1600-talet och Sankt Paulsgatan 17 var på 1800-talet ett hem för föräldralösa flickor och kallades för den Murbeckska Inrättningen. När detta hem flyttades till bättre lokaler i Täby hyrdes huset ut till Södermalms folketshusförening. Av denna förenings styrelseprotokoll framgår det att byggnaden var sliten och saknade moderna bekvämligheter. I början av 1800-talet köpte släkten Montelius huset nummer 11 och här föddes år 1846 sonen Oscar, som senare blev i berömd arkeolog. Fadern var jurist och var en stöttepelare för både personal och flickor i den Murbeckska Inrättningen. Bland hans uppgifter var att se till att ekonomin fungerade. Detta var en sysselsättning, som han hade övertagit från sin far. Läs mera här!
Södermalms folketshusförening
Jag stod på kyrkogården vid Maria Magdalena och tittade upp mot Sankt Paulsgatan. Det var lördag och jag såg glada ansikten runt omkring mig. I kyrkan pågick en dopgudstjänst och i en av de gamla gravkoren kunde nyanlända få lära sig att tala svenska. Jag var här för att föreställa mig hur området såg ut i början av 1900-talet. Då var församlingens ståtliga stenhus nybyggt och det bodde många fattiga i området. Jag hade tidigare hört talas om att här hade för längesedan det legat ett Folkets Hus. För att få reda på mer om detta tog jag pendeltåget till Flemingsberg och traskade till Arbetarrörelsen Arkiv och bibliotek. Nu kunde jag på sätta mig in i områdets historia Idag är det ingen som tänker på att har legat ett Folkets Hus på Sankt Paulsgatan 17. Om man då hade stått på kyrkogården vid Maria Magdalena kyrka hade man sett husetmycket bra. Det är nu rivet och det jag såg var ett stort hus insvept i plast. Fasadrenovering pågår för fullt. Folkets Hus låg på Sankt Paulsgatan 17 snett mitt emot Maria Magdalenas församlingshus. Det var ett hörnhus, som många passerade förbi när de gick till högmässan eller hade ett ärende till pastorsexpeditionen. Efter mycket letande lyckades Södermalms Folkets Husförening få hyra detta hus år 1906 och året därpå sa husägaren upp kontraktet. Jag misstänker att ägarna av grannhusen inte riktigt gillade folket, som strövade ut och in genom dörren till Folkets Hus. Folkets Hus kunde betyda farliga revolutionärer från Ryssland och usla typer, som ville avskaffa kristendomen. Man behövde bara läsa ett enda nummer av tidningen Socialdemokraten för att inse att chefredaktören Hjalmar Branting var mycket kritisk till kristendomen. Läs mera här!
|
Istället för rivning erbjöd sig hovjuveleraren Jean Jahnsson, ägare till Hallbergs Guldsmeds AB, att köpa den nedgångna egendomen. Han hade fått ett tips av dåvarande stadsarkitekten Kasper Salin som väckte hans intresse. Jahnsson kunde övertala Rossander att sälja och 1902 förvärvade Jahnsson huset för 125 000 kronor. Han ville återställa byggnaden genom framtagning av bevarade inredningar från palatsets storhetstider under 1600- och 1700-talen och samtidigt sätta sin egen prägel på interiören. Arkitekter vid om- och tillbyggnaden 1903-1906 var Agi Lindegren med bistånd av Kasper Salin och Isak Gustaf Clason. Den senare stod för trapphusets utformning. Inredningarna omfattade både nytillverkning och inköp av antik inredning, som paneler, dörrblad och kakelugnar, både från Sverige och andra europeiska länder, främst Frankrike. Flera av tidens namnkunniga konstnärer var engagerade i bygget, bland dem Olle Hjortzberg, Filip Månsson och inte minst Vicke Andrén, som var en av Jean Jahnssons nära vänner. Det omfattande projektet leddes av husherren själv och Vicke André. Resultatet blev synnerligen påkostat. Jahnssons renovering blev mycket dyr och hamnade långt utöver köpeskillingen.
I van der Nootska palatset fanns enorma samlingar av konst och antikviteter. Palatset blev plats för husherrens stora bibliotek som omfattande omkring 100 000 volymer. I huset ägde även ett rikt sällskapsliv rum med övervägande konstnärer, journalister och skådespelare. Jahnsson kom under slutet av 1920-talet i ekonomiska svårigheter. Han hade skatteskulder och tvingades sälja egendomen till sitt eget bolag, Hallbergs Guldsmeds AB, i början av 1930-talet. Hans samlingar skingrades genom auktioner 1933, en del av de gamla inredningarna försvann på samma sätt och palatset började på nytt att förfalla. 1935 ansökte Hallbergs Guldsmeds AB om rivning för att i stället låta uppföra ett femvåningshus på tomten. Åter igen väcktes protester och byggnadens vara eller icke vara diskuterades. Även denna gång undersöktes möjligheterna av att staden skulle kunna förvärva det nedgångna palatset för att förhindra en eventuell rivning. Genom finansmannen Axel Wenner-Gren, som köpt byggnaden i februari 1938 räddades van der Nootska palatset. Wenner-Gren hade inte för avsikt att själv flytta in i huset utan donerade det till Sveriges Lottakårer tillsammans med en halv miljon kronor som skulle täcka upprustningen av byggnaden. Lottakåren hade dock ingen ekonomisk möjlighet att stå för upprustning och årligt underhåll av fastigheten. Med Wenner-Grens tillstånd överfördes då fastigheten 1942 till Stockholms stad, med förbehållet att Sveriges Lottakårer skulle bli hyresgäster. Palatset förklarades som kulturreservat i stadsplanen (så kallad q-märkning) och rivningshotet var därmed undanröjt. År 1943 renoverades och anpassades byggnaden till kontorsverksamhet som utfördes av fastighetskontorets husbyggnadsavdelning under stadsmuseets ledning med stadsantikvarien Gösta Selling i spetsen. Inredningsarkitekten Rolf Engströmer stod för en del nytillverkade möbler och gestaltningen av den fasta interiören. Den något hårdhänta omdaningen innebar att delar av de stilhistoriska inredningarna från 1900-talets stora ombyggnad togs ner, men finnas bevarade, så att man i en framtid lätt skall kunna återställa rummen i deras skick från Jean Jahnsson tid. Lottakåren lämnade van der Nootska palatset i början av 1980-talet och 1988 fick palatset en ny hyresgäst. Här skulle nu finnas plats för arrangemang av konferenser, större fester samt lunchservering. För verksamheten ansvarar sedan dess Kerstin Monsén och Roland Samryd. Det följde flera restaureringar och ombyggnader med syfte att återställa interiörerna till dess forna glans. År 2005 överfördes van der Nootska palatset från Stockholms Gatu- och fastighetskontor till kommunägda AB Stadsholmen. |
Ann Katrin Pihl Atmer, Södermalm, Husen - historien - människorna
Lars Monténs liv visar vilka möjligheter som fanns för en flitig och begåvad person att ta sig fram under 1800-talets mitt. Han var född i Närke och kom till Stockholm 1809. Hans första plats i huvudstaden var som lärling och senare kontorsbetjänt. År 1822 fick Monten burskap som grosshandlare och alltså rätt att driva rörelse. Året därpå fick han tillstånd att inrätta en fabrik för tvål och såpa på en tomt i kvarteret Vattuormen på Kungsholmen och köpte två år därefter grannfastigheten dit han flyttade sin bostad.
En ny byggnad för tillverkning av både såpa och stearin anlades av Montén 1849 i kvarteret Draken 2 på Wollmar Yxkullsgatan 3 och byggdes samman med det redan befintliga fabrikshuset. Montén köpte även två nya fastigheter som låg i närheten av de två som han redan ägde. Den ena sträckte sig mellan Sankt Paulsgatan och Wollmar Yxkullsgatan och den andra låg på Sankt Paulsgatan 29 i Vattumannen 2 . På den senare tomten lät Montén till en början uppföra två magasin.
Albert Siösteens ståtliga putsfasad mot Sankt Paulsgatan är utförd i renässansstil med kolossalkolonner, pilastrar, fönsterkörnischer och en fronton. De mytologiska figurerna Merkurius (handelns beskyddare) och Industria (symbol för dygden flit) omger firmans monogram. Årtalen 1823-89 betecknar de år då Lars Montén började sin verksamhet och då huset stod färdigt. En butik för försäljning inrättades till höger om porten. Hit flyttades företagets kontor 1909 från Gamla stan.
|
S:t Paulskyrkan vid Mariatorgets sydvästra hörn |
Karta 1899. Swedenborgsgatan västerut till Torkel Knutssonsgatan |
S:t Paulsgatan 26. Karlssons & Kihlströms mekaniska snickerifabrik. Österut. Nästa fastighet är S:t Paulskyrkan. |
|
Till anläggningen hörde även längor för stall, vagnshus och en bagarstuga. Dessutom låg en mängd mindre stenhus och bodar på tomten. Från den tiden härrör även entréporten i gustaviansk stil mot Timmermansgatan. Den nåddes via en fritrappa som togs bort när Timmermansgatan och Sankt Paulsgatan sänkets kring sekelskiftet 1900. Då hängde porten någon meter upp på fasaden. Först 1969 uppfördes en ny likadan fritrappa.
År 2004 övertog AB Stadsholmen fastigheten från staden. Idag har Maria Högalids Föreningsråd sin verksamhet här. Husets rum är uppkallade efter personer som har anknytning till byggnaden, exempelvis det Hartwickska rummet, uppkallat efter O.C. Hartwig som namngav huset, det Kiermanska rummet som är uppkallat efter Margareta Kierman, husets första ägare och det Sjöbergska rummet har uppkallats efter fröken Elsa Sjöberg som var bosatt här från 1895 till 1968. |