Ur Stockholmsliv, Staffan Tjerneld, PA Norstedt & Söners förlag, 1950
Ur En bok om Stockholm, Per Anders Fogelström, 1978
Det är många små tragiska figurer som traskar mellan vävstolarna i stenhuset vid Nytorget. Hans Bengtzon t.ex., en båtsmans föräldralösa barn. Två gånger har Hans fasttagits för tiggeri och straffats men ändå nekar han att svälta ihjäl tyst och stilla, i stället slår han sig ihop med "tjuvepojkar". Sedan han "hårdeligen blivit slagen med ris för sin odygds skull" har han sänts till Danviken och därifrån blivit utlånad till vantfabriken.
På 1740-talet arrenderar en fabrikör Madelung fabriken, efter honom fick huset namnet Malongen. Det var senare sjukhus under Gustav III:s krig, kolerasjukhus, en tid i början av 1800-talet bostadshus. Då låg "Louisas krog" som var ökänd för sina bråkiga gäster i huset. Senare blev huset folkskola, bland eleverna fanns trumslagarpojkarna från "korvkasernen" vid Tjärhovsgatan, de kom till skolan med var sitt kvarter brännvin i bakfickan.
Husets översta våning tillkom vid en ombyggnad 1867. En stor tomt har hört till med trädgård och
tobaksfält.
Mitt emot Malongen, Malmgårdsvägen 47, ligger ett litet hus på en bergknalle. Här firades ett väldigt
bröllop på 1870-talet (återgivet i "Mina drömmars stad"). Man åt och söp i tre dagar. Bruden var
tvätterska och hade klätt upp sig med de herrskapskläder hon hade till tvätt.
Jacob Gavelius var, som vi tidigare berättat, först köpman men sadlade om till klädesfabrikant (vantmakare). Efter ett misslyckat försök att driva klädestillverkning på Tyresö slott övertog han 1688 Leijonanckers vantmakeri och linneväveri vid Nytorget. Knappt ett år före sin död 1698 adlades Jacob Gavelius och tog sig namnet Lagerstedt. Under 1700-talet var en av ägarna till huset fabrikören J. C. Madelon (eller Madelung). Han ägde en stoff-fabrik och drev klädestillverkning som ett led i textilindustrin vid Hammarby sjö. Fabrikören klagade ofta över Nytorgets illaluktande sopor. Det är Madelon av folkmun förvanskat till Malongen som gett huset dess namn. Efter textilindustrierna blev lokalerna i Malongen under senare delen av 1800-talet skollokaler. Tjerneld skriver: Mycket hade emellertid inte gjorts för att få byggnaden lämplig för skolbruk. Då söderbarnen skickades dit, hade huset fortfarande fabrikskaraktär. I klassrummen rymdes ända upp till femtiofem pojkar eller flickor - undervisningen var skild och den enda komfort som bjöds var en kopparkruka med dricksvatten och två bleckmuggar. På vintern var kylan svår inne i skolan, varför barnen ofta satt med ytterkläderna på sig under lektionerna, något som gjorde sitt till att sprida ohyra. Några skurlov förekom inte, varför smutsen i skolan var påtaglig. Per Ludvig Lindgren var under 1870-talet elev i Malongen. Han ansåg att lärarnas standard var helt i nivå med skolhusets. Aga och till och med svår misshandel förekom. Flera lärare måste stängas av för spritmissbruk. Men även elevmaterialet var dåligt och svårbehandlat. En del pojkar hade brännvin med sig i skolan och ett omtyckt nöje var att stjäla lärarnas tobak. Under hemvägen från skolan delades eleverna in i rotar under uppsikt av någon äldre pålitlig elev. Detta för att skolvägen inte skulle kantas av sönderslagna fönsterrutor eller annan vandalisering. Även borgarrådet Harry Sandberg skriver i boken En södergrabb berättar (1957) om sin tid som elev i Malongen, där han började sitt första skolår på hösten 1887. I dag är lokalerna i Malongen uthyrda som konstnärsateljeer. En av dem som har lokal där är författaren och konstnären Stig Claesson - populärt kallad Slas. I bl. a. boken Den extra milen har han förlagt en del av handlingen till Malongen: Tidigt på morgonen har jag gått till min atelje i regn, i snö, i vårkyla eller sommarvärme och ställt en duk på mitt staffli och sen har jag ju äldre jag blivit alltmer övergått från att genast börja arbeta till att börja glo på den jävla tomma duken... I boken Eko av en vår (1995) skriver Slas: I vilket fall hade Eva Blom och jag halkat oss över Nytorget och anlänt till min varma atelje. Kåken där vi konstnärer håller till är mycket gediget byggd, man kunde bygga på sextonhundratalet, och när elementen är på har vi det varmt. Inte ens modellerna behöver frysa. På sommaren är ateljen sval.
Ett unikt synbart minne av förgången stockholmsk textilindustri har vi i Malongen, belägen vid Katarina folkskola i kanten av Nytorget. Huset som uppfördes på 1660-talet är ett vackert exempel på fabriksbygge från Karl XI:s tid. Företaget startades av den holländsk-tyske invandraren av skotskt ursprung, Daniel Leijonancker. Före adlandet 1666 bar han efternamnet Young. Han skymtar sju år tidigare i handlingar såsom bosatt på Södermalm. Där hade han kommit i besittning av ett betydande markområde mellan Vmtertullsgatan (Malmgårdsvägen) och Södermanlandsgatan (Södermannagatan). På sin flacka åkertomt lät han uppföra den ståtliga faktorsbyggnad vi än i dag kan betrakta. Den har en värdighet i uppsynen som anstår ett residens. Som köpman och privilegierad tobaksimportör byggde Leijonancker upp sitt startkapital för textilfabriken. Till en början tillverkade och sålde fabriken linneväv i kompanjonskap med Hans Olufson. Senare blev Leijonancker ensam ägare. Enligt uppgifter från 1669 hade företaget ej mindre än 1200 anställda och 55 vävstolar. Framställningen, baserad på handoch fotarbete, var högst personalintensiv. Det var hantverksmästare, gesäller, lärpojkar och lärflickor samlade i en kollektivverkstad för massframställning och storförsäljning av kläde. Uppgiftslämnaren anses ha räknat in dem som spann i sina hem på beting åt företaget, därav den höga siffran. Fabriken utnyttjade dessvärre många barnarbetare, som levde under svåra villkor. Leijonancker kom på 1660-talet in som partner i ett intressant företag av betydande mått. Extra ordinarie kommissarien i kommerskollegium, den välkände köpmannen Jacob Momma-Reenstierna, fick genom ex-drottning Kristinas representanter 1667 arrendera Ösel och Gotland, vilka ingick i den abdikerade drottningens underhållsländer. För att dela det ekonomiska ansvaret engagerade Momma sin bror Abraham och textilföretagaren Daniel Leijonancker i affären. Leijonancker och kompanjonen Jacob Momma företog 1668 en inspektionsresa till drottning Kristinas östersjööar. Anmärkningsvärd är den kopiösa mängd spirituosa man tagit med. Femhundra liter vin och 40 liter konjak skulle dels läska medföljande stabs strupar, dels tjäna som bestick ning vid affärsmötena i främmande hamn. De båda kumpanerna blev några år senare osams. En serie av rättegångar mot Leijonancker inledde ett skede som hade till följd att deras gemensamma affärer upphörde. 1676 ockuperades Gotland av danskarna, vilket avsnörde ön från fastlandet med allvarliga konsekvenser för handeln. Leijonancker var en vital herre och hann avverka tre hustrur på sin jordevandring. Enligt Per Anders Fogelström hade han inte mindre än 32 barn! Namnet Malongen kom till efter den Leijonanckerska epoken när mästaren Christian Madelon drev fabriken på arrende från 1742. Madelon blev i folkmun Malongen. Huset har tjänat olika ändamål under århundradenas lopp, både hedervärda och mindre hedervärda. Bland rörelser kan till exempel noteras bordellverksamhet. Från sekelskiftet användes huset i decennier som annex till Katarina folkskola. "Vi hade slöjdundervisning i Malongen", berättar min granne. Lokalerna används numera som konstnärsateljeer.
Tröskeln
Mörk och dyster tog Malongen emot dem, som om det gamla huset fortfarande bevarade de föräldralösa vantmakarpojkarnas svett, de kolerasjukas gråt och de bostadslösas klagan. Fönstren stod mörka som fängelsegluggar men utanför lyste träden grällt gröna och barnen lekte i flockar under deras kronor.
Trögt och trist släpade sig skoltimmen fram, Fyll-Olle halvsov i katedern och gav en order då och då. Klassens trumslagarpojke reste sig och begärde att få gå ut för naturbehov, det gjorde han varje morgon och Fyll-Olle grymtade alltid lika missbelåtet. Utanför träffade pojken en kollega med samma vana. De satt en stund i en backe och tog en återställare innan de släppte varsin stråle på det vanliga trädet, några toaletter hade skolan inte. Småningom kom den efterlängtade frukostrasten. De som hade råd gick till mjölkmagasinet vid Stadsträdgårdsgatan och drack en mugg skummjölk för två öre. De flesta fick nöja sig med den brödbit de haft med hemifrån. Så här års var det skönt att sitta ute och äta. Värre var det under vintermånaderna - ibland kunde de knappast hålla i brödbitarna med sina bara fingrar. Hur kallt det än var måste de äta utomhus. Återvände genom de långa korridorerna där trägevären för exercistimmarna stod ordentligt uppradade i sina ställ. Hängde upp kläderna på hängarna som var placerade så tätt att lössen aldrig hade några svårigheter att vandra från det ena plagget till det andra.
Men denna dag, medan Fyll-Olle fortfarande var deras dagliga kors, gick Agge och Rudde dystra hem från skolan. De stannade i buskagen intill Meijtens gränd för att syna Ruddes välrandade bak och Agge bröt stora saftiga groblad som kamraten stoppade i byxorna för att lindra svedan. Rudde svor på att han skulle hämnas och de hade en nästan trivsam stund när de funderade ut hur de skulle plåga Fyll-Olle. Spikar i stolsitsen, glödga ölflaskans pip. Allt kunde plötsligt förefalla möjligt. Rudde visste att en flickklass hade samlat löss som de i all hemlighet placerat på sin lärarinna, den så kallade Skäggmamma. Och trumslagarn hade pinkat i Olles ölflaska en gång, fast det märkte gubben aldrig. Det fanns mycket att göra. Ändå visste Agge att han aldrig skulle utföra något av de planerade stordåden. Han var rädd, förstås. Men det var något mer också, något enklare och svårare: han gjorde inte så. Som om något hemifrån hindrade, hans mors öga bevakade honom också i solsalen. Han måste läsa flitigt, vara duktig, bli omtyckt av lärarna. Det fanns pojkar som trots fattigdom lyckades tränga vidare. In genom porten till en värld där man inte behövde gå i ständig skräck. Skulle man dit fick man inte pinka i Fyll-Olles flaska, ja inte ens vara ouppmärksam eller oartig mot sin lärare. Det var ingenting som Agge kunde tala med Rudde om. Knappast med någon. Det bara fanns, på samma sätt som småbarnsårens skugga alltid funnits över honom. Var en del av hemmet. Jag ska skita i gubbens hatt, sa Rudde belåtet. Men Agge satt tyst, som rädd för skuggan som föll över tröskeln. |