Efter ett kort mellanspel i en våning på Hornsgatan 71 flyttade han redan 1894 till Bastugatan 40 där han bodde fram till sin död. Från Mariaberget skapade han flera av sina målningar av Riddarfjärden.
Eugène Fredrik Jansson föddes 18 mars 1862 i Jakobs församling i Stockholm, dog 15 juni 1915 på Stockholms sjukhems avdelning på Skuru i Nacka. Konstnären växte upp i ett fattigt hem, men med föräldrar som var angelägna att ge honom en god uppfostran. |
Vid 14 års ålder fick han scharlakansfeber, och hade som följd av detta nedsatt hörsel samt ett njurlidande som plågade honom hela livet. Efter en kortare butiksanställning efter konfirmationen studerade Jansson 1878-1881 vid Tekniska skolan och samtidigt vid Edvard Perséus målarskola i Stockholm. Han fortsatte sedan 1881 vid Konstakademiens antikklass, men slutade efter något år. Av ekonomiska skäl kunde han inte som flera av sina jämnåriga fortsätta i Paris. |
|
Inledningsvis fann han motiven i sin nya stadsdel från dess stränder och utkanter, från Tantobergen och Årstaviken med bryggor, med nedgångna fabriker och kåkar i olika årstider. Pastellkritorna byttes senare ut mot oljefärg, och både uttrycksförmågan och dukarnas storlek växte.
I mitten av nittiotalet fann han sin mest bekanta motivkrets - utsikter från Söders höjder ner över staden och Mälaren, ofta i blåaktig tonskala, med en summariskt behandlad förgrund som ger djup till motivet. Han låter gärna långa, ringlande rader av gatlyktor reflekteras i vattnet, och har ofta kommit att kallats för blåmålaren. |
Efter sekelskiftet tycktes tidigare motivområden uttömda och Jansson övergick alltmer till figurmåleri och kom att måla muskulösa, nakna manliga gestalter, som solbadar på badhusbryggor eller utövar atletik, ibland kallad friluftsvitalism. Konstnärens njursjukdom tvingade honom att regelbundet gymnastisera och bada. Han fick genom kontakter tillträde till Flottans badhus på Skeppsholmen där han fann gott om modeller för sitt figurmåleri.
Dessa dukar utmärker sig med en frisk och solig stämning, med noggrant studium av det anatomiska. Bakom dessa målningar föreställande nakna män låg något djupare än enbart ett intresse för den mänskliga kroppen. |
|
Jansson var homosexuell i en tid då homosexuella handlingar var olagliga. De män som poserade för honom var ofta män han inledde förhållanden med, varför bilderna blev ett risktagande men också ett sätt för honom att leva ut sin sexualitet.
Efter Janssons död brände hans familj hela hans korrespondens för att dölja hans läggning. Han är begravd på Norra begravningsplatsen utanför Stockholm. |
Timmermansgatan 14 uppåt till höger. Hornsgatan 66-68 till vänster. Gästgiveri 1850-70-talet |
Gården till Timmermansgatan 14 och Hornsgatan 66. Inkörsel från Hornsgatan |
Hornsgatan 64, Timmer- mansgatan 17 t v norrut |
Timmermansgatan 25. Ulla Winblads bostad |
Norrut |
Gården |
Ulla Winblad, en av Carl Michael Bellmans mest kända figurer, är nymf och prästinna vid Bacchi Tempel. Ulla Winblad är löst baserad på den verkliga personen Maria Kristina Kiellström, Timmermansgatan 25. Hon uppträder först i Bacchi Ordenskapitel, där hon är nymfernas anförare och talar på alexandriner. I Fredmans epistlar är hon desto mer fåordig, och har endast tre repliker. Sven Stolpe har skrivit att "Det märkliga, ja kanske helt unika, med hennes gestalt är att hon både är den vulgära, naturalistiskt tecknade skökan och den bellmanska rokokons obestridda, av alla dyrkande skönhetsdrottning." Namnet Ulla Winblad är en hopsättning där förnamnet kommer från Kiellströms bästa väninna, Ulrika Ek som kallades för Ulla, och efternamnet är Kiellströms styvmors. |
|
|
Liksom en herdinna Det är svårt att inte se Bellmans Liksom en herdinna, som en drift med den goda smaken. Han har blivit sedd över axeln som en enkel underhållare, nu har han tagits till nåder av tidens ledande författare Johan Henric Kellgren, som skrivit ett vackert förord till epistlarna. Detta betyder rimligen ett statusmässigt lyft för Bellman. Men han har blivit den klassiker han är idag på grund av att han inte följde tidens smak och litterära regler. Skall han nu bli fin och flytta in i salongerna med sitt persongalleri av förfallna bohemer? |
Ja, det ser så ut. Ulla Winblad är förvandlad till en högst anständig herdinna. Det var ju nämligen aristokratin som lekte herdar och herdinnor. "Herdar utan lamm och får. Gutår!" som det raljerande heter i "Blåsen nu alla!" Inte prålar Ulla Winblad i Liksom en herdinna med vulgära pärlor och smycken. Nej, med utsökt måttfullhet pryder hon sig med ängens växter. Väppling, hägg och syren. Och hon är enkelt klädd, en tunn tröja av bomullslärft, "en nankinströja snörd".
|
|
Timmermansgatan 29-31 söderut. Wollmar Yxkullsgatan 15 till vänster |
Timmermansgatan 35 söderut. Högbergsgatan 53 till vänster |
Timmermansgatan 38 söderut mot korsningen med Maria Prästgårdsgata |
Timmermansgatan 39 mot sydost. I förgrunden Bengt Ekehjelmsgatan 14-16. |
Timmermansgatan 39. Bengt Ekenhjelmsgatan 15_17 österut. 1923. Nürnbergsbryggeriet skymtar längst bort. |