. |
GRABBARNA HAR PLACERAT SIG strategiskt med bra span på barnjungfrurna vid Tantobommen. Fast
den gamla, riktiga Tantobommen, tullen vid Tanto, var svårare att passera. Kanske inte heller lika fridfull
om man ska sätta tilltro till Bellman, som berättar om ett förfärligt råkurr i närheten av "Dantobommen"
en kulen höstnatt.
Bommen var en vintertull vid Årstaviken, och namnet är efter en Hans Tanto som under andra hälften av
1600-talet hade hus på Besvärsgatan, idag Brännkyrkagatan, och dessutom ägde mark ner mot Årstaviken.
På Bellmans tid låg krogen Rosenlund alldeles i närheten och det var där som folk uppförde sig så
illa den där höstnatten.
Det fanns kanske fler skäl för Bellman att intressera sig för Tanto. Sockerbruket övergick på hans tid
till brännvinsfabrik och poeten har prisat den "sublima Dantosupen", vilket med all säkerhet var överord,
kanske ett dagenefteromdöme. Sannare bild av brännvinets sublimitet ges antagligen i teckningen
"Bellman vid morgonsupen" av Sergel, där skalden grinar förfärligt illa då han tvingar i sig finkeloljan för
att någotsånär smörja lederna och få rätt alkoholhalt i blodet.
Brännvinskonsumtionen
var groteskt hög mot slutet av 1700-talet och supar morgon, middag, kväll ingick i normal livsföring.
Krogarna låg tätt. Sjuhundra krogar på sjuttiotusen invånare. Folk söp som svin.
Kanske var Bellmans omdöme om Tantosupens prima kvalitet inställsamt smicker. Det är som bekant dumt
att bita den hand som föder en, och skaldens beroende av kungens välvilja var avgörande för hans ställning i
Stockholm.
Gustav III satte stopp för hembränning och införde kronobrännerier på 1770-talet. Till en del hade det
säkert med bekymmer över folkhälsan att göra, men mer handlade det om bekymmer över landets ekonomi.
Bellman var inte sen att skriva gott om detta i övrigt så impopulära beslut.
Kungen tyckte nog att det var smart. Nyktrare folk och mer pengar till statskassan. Men det fanns en liten
hake: om staten verkligen skulle tjäna på arrangemanget måste folk konsumera statsspriten. Vilket ledde till
brännvinsrea, vilket ledde till att folk söp ännu mer. Dessutom blev folk så förbannade att de gav tusan i
bestämmelserna och brände hemma.
Frågan är om det finns någon lärdom som kan dras ur dessa historiska erfarenheter?
|