Östgötagatan 21-25. Närmast till vänster skymtar nr 21, därefter kommer Kapellgränd. Sedan Östgötagatan 23 och därefter nr 25, ett kapell i anslutning till Katarina gamla realskola på Katarina Västra Kyrkogata. | Grand Mosebacke | Östgötagatan 25. Kapellet från föregående bild, som blivit gymnastikhall vid Katarina västra vårdskola och brandhärjades 2003. | Östgötagatan norrut vid korsningen med Tjärhovsgatan. Närmast nr 29 och en bit bortåt gatan syns kapellet från bilderna till vänster. 1907 |
från korsningen med Tjärhovsgatan. Nr 26 t h och 31 t v |
|
|
Östgötagatan 31. Tvålfabriken Hylins & Co, gårdssidan mot NO |
Staffan Tjerneld: Stockholmsliv II 1950:
ÖL OCH TIVOLI De flesta stockholmsbryggerier låg på Norrmalm, men Södermalm var inte heller blottställt på tillverkare av denna dryck. En banbrytare var löjtnant Fredrik Rosenquist af Åkershult då det gällde att införa tillverkningen av öl efter den i Bayern använda tjockmäskmetoden, varvid man fick fram ett betydligt bättre öl än det gamla sura svenskölet. Rosenquist hade dock många svårigheter att kämpa emot, då han började sin verksamhet under skråtiden och ej tillhörde bryggarämbetet, men 1843 erhöll han av stadens politi-, byggnings- och ämbetskollegium bifall till sin framställan att få brygga tyskt öl till avsalu. Rosenquist var ursprungligen militär, men tog avsked ur tjänsten och begav sig på våren 1842 på en utrikes resa för att studera tyska öltillverkningsmetoder i syfte att införa dem i vårt land. Det Rosenquistska eller Tyska Bryggeriet öppnades i en mindre bryggerilokal vid Tullportsgatan 42 - nuvarande Östgötagatan 52 - som Maria Helsingius ärvt efter sin avlidne make bryggaråldermannen Henrik Helsingius. Det åt gatan liggande stenhuset står ännu kvar (1950) och används av firman Grumme & Son, tillverkare av det populära "munvattnet" Stomatol. Men det bayerska ölet var till en början inte alls omtyckt av Stockholms befolkning som fortfarande föredrog det gamla svenskölet. Och dessutom var det dyrare. |
Rosenquist berättade på äldre dagar, att det varit mycket ovisst hur det skulle gå med hans bayerska öl om han ej funnit en gynnare i Oscar I:s gemål Josefina av Leuchtenburg, vilkens moder var bayersk prinsessa. Drottningen blev snart en av Rosenquists bästa kunder. Naturligtvis måste de högre kretsarna följa hennes exempel och det blev snart modernt att dricka "bayerskt" inom den förnäma världen varefter bruket spred sig inom alla
befolkningslager.
Största betydelsen för bayerska ölets seger hade dock säkerligen Rosenquists Tivolianläggning, som blev Stockholms första tivoli. Vi citerar fil. dr S. E. Bring:
Efter särskilt tillstånd öppnades det Rosenquistska Tivolit - längre fram kallat Södra Tivolit - den 8 aug. 1847 på eftermiddagen. På nöjesplatsen funnos då att tillgå förlustelser av allehanda slag såsom musik, dans, målskjutning, karuseller, gungor m. m. Nödiga förfriskningar tillhandahöllos och enligt annons försiggick serveringen 'på bäjerskt vis'." (forts nedan) |
forts
Aftonbladet ägnade Beijers trädgård ett välvilligt omnämnande: "Det är ganska nätt och omsorgsfullt inrättat och erbjudes allmänheten i en sund och frisk trakt med musik, dans, lekar samt från en upphöjd platå en rätt täck utsikt över den kringliggande trakten. Servering utan spirituosa erhålles även på stället. Man kan ej nog erkänna varje försök att bereda åt folket inrättningar, som befordra samhällsklassernas gemensamma begagnande av anständiga nöjen samt därigenom fördelaktigt inverka till även det större folklivets behag." Under tre säsonger stod Rosenquists Tivoli i sitt flor. Stora skaror stockholmare drogs till Beijers trädgård för att njuta inte bara av Södermalms lantliga prägel utan även av det nya ölet. De flesta trodde att trädgården och det stora kvarteret i vilket bryggeriet var beläget fått sitt namn icke efter postdirektören Beijer utan på grund av namn- och ljudlikheten med det "bäjerska" ölet, en föreställning, som enligt Strindbergs utsago levde kvar även under hans tid. För att underlätta tillströmningen av besökare till denna utkant av Södermalm insattes hästomnibussar, vilka avgick från Gustav Adolfs torg. Nya attraktioner tillkom som konstfyrverkerier, ekläreringar, presentutdelningar, en "Josefinafest" på drottningens namnsdag, "karnevaler vid facklor" m. m. På en liten sommarteater uppfördes av en utländsk trupp komiska pantomimer, burleska förvandlingsscener och tablåer. Av utländska dansöser utfördes danser och andra artister visade sina akrobatiska konst- och kraftprov. Men 1849 på hösten var sagan slut. Då hade en allvarlig konkurrent uppstått vid Norrtullsgatan - märkligt nog på samma plats där sedermera Hamburgerbryggeriet byggdes - kallad Norra Tivoli som låg närmare stadens centrum. Norra Tivolit kunde också bjuda på förnämligare attraktioner och hade tillgång till större markyta så Rosenquists förlustelseställe på Söder måste nedläggas. Men det hade hunnit göra det bayerska ölet populärt och därmed hade grundaren också nått sitt mål. Östgötagatan, eller som den förut hette, Tullportsgatan, måste ha haft en sällsynt dragningskraft på bryggarna, för i nummer 31 etablerade Fredrik Österman år 1847 en bayersk bryggerirörelse och han var den som omedelbart följde Rosenquists exempel att förse alla sina buteljkorkar med varumärke och namnstämpel. Inom parentes kan kanske nämnas att den första bryggarvagnen syntes på Stockholms gator år 1850. Ytterligare två bryggerier har legat vid denna kända bryggargata. Bjurholms och Neumüllers, av vilka det sistnämnda fortfarande finns kvar (1950) under namnet S:t Eriks bryggeri. Anders Bjurholm var den siste som använde de gamla hantverksmetoderna och den siste som inskrevs i det gamla bryggarämbetet som lärling. I juni 1852 inköpte han Magnus Vilhelm Holmbergs bryggeri i Tullportsgatan 55 och drev det under tämligen oförändrade former för att först på 1870-talet förvandla det till ett så kallat "ångbryggeri". |
Bjurholm ägde bryggeriet ända till 1889 då det såldes till A.-B. Stockholms Bryggerier. Hans namn kvarlever i Bjurholmsplan Bjurholmsgatan. och den gamla byggnaden står fortfarande kvar (1950), rymmande ett flertal verkstäder. År 1853 inköpte den tyskfödde sockerbruksmästaren F. R. A. Neumüller ett gammalt bryggeri i nuvarande huset Östgötagatan 30, vars anor går tillbaka till 1600-talets slut. Ända sedan 1817 hade det ägts av Gustava Djurberg, änka efter bryggaren Carl Djurberg av den kända bagare- och bryggaresläkten. Friedrich Rudolph Neumüllers bryggeri och hans person tillhörde i slutet på 1800-talet "det man talade om". Han var en färgstark personlighet och en industriidkare av rang som skapade sig en jätteförmögenhet på sitt bryggeri. Vid tjugoett års ålder kom Friedrich 1845 tillsammans med två bröder till Stockholm, hitkallad för att hjälpa firman Åhrberg & Fagerberg i dess sockerfabrik där svårigheter med tillverkningen uppstått. I detta företag som var ett av Stockholms tretton sockerraffinaderier och låg i Hornsgatan 36 stannade Neumüller till hösten 1853, hela tiden som "sockerbruksmästare". När Neumuller inköpte bryggeriet vid Tullportsgatan - sannolikt med vänners hjälp - låg detta i lägervall. Men han grep sig raskt an med att rycka upp det och efter att ha börjat sin bana med två tomma händer, slutade han sina dagar som miljonär. Redan 1862 hade han för 175 000 kronor av handlanden Carl Erik Warberg inköpt det bortom Skanstull belägna säteriet Skarpnäck jämte därtill hörande egendomar i Brännkyrka socken, samt hemmanet Klisätra i Nacka socken. Skarpnäck gjorde Neumüller till en mönstergård. Neumüller var en i vida kretsar känd stockholmare och det drevs ganska mycket med hans svårbegripliga svenska, som var starkt uppblandad med plattyska. Kung Karl XV var hans stora idol, han dyrkade kungen och prisade allt vad denne företog sig, vilket uppskattades av monarken som belönade Neumüller med Vasaorden, en sällsynt utmärkelse på den tiden, när det gällde en bryggare. Det hände också att kungen alldeles objuden hedrade Neumüller med ett besök. Vid ett sådant tillfälle fick han en dag i stora salongen på Skarpnäck, där dagen förut en omflyttning av porträtt ägt.rum, syn på en tom spik och sade: - Vad tusan skall du ha spiken till, Neumüller? - Jo, på thenne schpick schkall Ers majeschtet henke i orichinal, svarade Neumuller på sin rotvälska. Kungen som förstod undermeningen lovade skrattande att Neumüller skulle få hans porträtt, men löftet blev aldrig infriat då kungen kort tid därefter avled. Hos Neumüller var anställd den framstående bryggmästaren Johann Hartman, som var gammal god vän till Anders Zorns fader, Leonard Zorn. Han var en tid Anders Zorns förmyndare och skaffade honom rätt att bära faderns namn samt var i övrigt en av Zorns bästa vänner under hans ungdomstid. |
Hörnet Gotlandsgatan / Nya Sandbergsgatan ( Bjurholmsgatan) t h, Bjurholms Porterbryggeri 1910 | Östgötagatan 54 mot norr. Korsning med Bohusgatan | Samma bild vintertid | Östgötagatan 54, gårdshuset (synligt även på de två föregående bilderna) I bakgrunden Ringvägen 133 till höger. I mitten gårdssidan av Ölandsgatan 48-50 |
Även om kvarteret Tegen inte ligger vid Östgötagatan, utan fastmer vid Bjurholmsgatan och Brännerigatan, ger kvarterets bryggerianknytning en viss motivering till att det tas upp här i samband med Östgötagatan.
Omkring 1720 samlade handelsmannen och bryggaren Olof Ström flera mindre tomter ihop till kvarteret Bondetorpet Mindre. Här etablerade han en bryggeriverksamhet som utökades med tiden och fick sin nuvarande form och volym under 1740-talet. Ström byggde först i kvarterets södra del, med ett brännhus (nuvarande Bjurholmsgatan 1A), bostadshus (Bjurholmsgatan 1B och C), och ett brygghus (Bjurholmsgatan 9). Sedan utvidgade han verksamheten på tomtens norra del och lät uppföra ett spannmålsmagasin och ett mälthus (Bjurholmsgatan 3) samt en uthuslänga med bland annat stall, vagnshus samt ett fähus (Bjurholmsgatan 5–11). Till flera av byggarbetena anlitade han den från Tyskland inflyttade murmästaren Gottfried Franck (död 1759).
|