Ur Stockholmsliv, Staffan Tjerneld, 1950 Bostadsbristen och de ekonomiska svårigheterna via mitten av 1870-talet hade förvärrat förhållandena på Vita berget och bland ideellt sinnade stockholmare insåg man att något måste göras för att bistå de fattiga. En som kom att leda denna verksamhet var lärarinnan Elsa Borg. Hon var en femtio års ogift dam, som senast varit föreståndarinna för en privatskola i Gävle men genomgått en väckelsekris under inflytande av amerikanen W. E. Boardman, vilken hävdade trons betydelse inte bara för den själsliga utan även för den kroppsliga helbrägdagörelsen.Elsa Borg bosatte sig i de fattigaste kvarteren i Stockholm, det vill säga på Vita berget, och flyttade 1876 in i ett gammalt 1600-talshus vid Nya gatan 28 - alltså inte långt från det av Per Ludvig Lindgren beskrivna huset - som föreståndarinna för ett hem för utbildning av de »bibelkvinnor», vilka sedan ett år besökt de fattigas hus. Den första bibelkvinnan hette Maria Persson.
I ett brev skriver Elsa Borg om den första tiden på Vita berget: »Vad mötte oss? En tom börs, tomt skafferi, en tom vedbod, ofullbordad reparation med murbruk och fukt. Herren prövade oss om vi vore villiga att byta om levnadsvanor för hans skull, som gav sitt liv för oss.» Men skafferiet behövde inte stå tomt så länge, det kom gåvor från olika håll, råg- och vetemjöl och vinbärssaft. Något motstånd mötte inte Elsa Borg till att börja med i sitt arbete, snarare »syntes det vara hunger efter Guds ord bland folket». Folk samlades till onsdagskvällarnas bönestunder i hemmet, ofta efterlämnande massor av ohyra. Däremot slog de möten för traktens »vilda» ungdom, som hon försökte sig på, mindre väl ut, de skrattade, spottade, skrek istället för att sjunga och, gjorde tvärtemot vad hon sade. Och även nykterhetsmötena frestade svårt hennes och bibelkvinnornas tålamod, många av mötesdeltagarna anlände direkt från krogen och tog mötet som ett slags gratisnöje.
Bibelkvinnorna förtröttades inte och så småningom kunde verksamheten utvidgas. 1877 öppnades ett skyddshem för »fallna medsystrar» i en liten byggnad på samma gård; måltiderna intogs emellertid hos bibelkvinnorna och där var man då uppe i ett hushåll på nitton personer. Ett annat skyddshem kom till ett par år senare och förlades till Verner Groens malmgård. På 80-talet tillkom flera barnhem och ett sjukhem. Barnhemmen och ett vilohem för gamla bibelkvinnor fortfar ännu under namnet »Stiftelsen Elsa Borgs hem». Elsa Borgs insats är på många sätt märklig, inte minst för att ingen fast organisation stod bakom verksamheten. En styrelse, menade Elsa Borg, kunde lätt »hindra Gud att styra», hon »skulle ha endast med Gud att göra - ha frid, men tomma händer och en rik Fader i himmelen». Elsa Borg dog 1909 och hon hann se Sofia kyrka resas på krönet av Vita berget. Det måste ha glatt henne, hon måste ha sett kyrkan som en Guds seger över djävulen och som en bekräftelse på de rader hon skrev efter ett stormigt nykterhetsmöte på 70-talet: »Djävulen är tydligen vred. Måtte det vara därför, att han ej har lång tid kvar.»
|