Ur Se på Söder, Olle Rydberg, 1983

helbgsepasoder.jpg


Undanskuffad och inklämd mellan Heleneborgsgatans tunga storstadskvarter och den trånga Pålsundsgatan, hankar sig Heleneborg fast på en hylla i slänten. Vinterhalvåret ligger stället gömt undan minsta upplyftande lilla solstråle, sommarhalvåret hindrar en sky av lönn-, syren- och björklöv insyn. Kanske vill det dölja sina skavanker. Utkragningen under taket är delvis söndertrasad. Frågan är hur länge huset kommer att hänga ihop. Heleneborgs arkitektur saknar annars inte värde. Upptill på fasaden sitter ett prydligt rosettfönster. Fönstren i övrigt har dekorativa arrangemang under överkantens droppskydd. Skulptör Ivar Johnssons utbyggnad från östra gaveln 1929 bryter något stilen, men från det stora ateljefönstret är utsikten över Riddarfjärden och Gamla Stan naturligtvis storartad.

Fastigheten Heleneborg omfattade före 1900-talet ett förhållandevis stort område. Det gränsade i öster mot Varvsgatan, där grindstugan uppe vid Högalidsparken markerar det sydöstra hörnet, medan huvudbyggnaden låg i nordvästra delen av tomten. På tidigt 1700-tal gick sydgränsen över Högalidsberget. Vår tids Heleneborg profilerades på 1870-talet men har 1600-talsursprung.

En historisk återblick ger vid handen att gården redan efter 1600-talets mitt hamnat inom tobaksindustrin. Chef för Tobakskompaniet var på 1680-talet Johan Österling. Då kom "ett elegant bostadshus med flyglar" upp. Utrymmet gav plats för tobaksspinneri och lager. Huset ödelades 1701 av en brand. Egendomen var troligen i uselt skick när riksrådet Magnus Julius De la Gardie år 1721 förvärvade den och gav stället en ansiktslyftning.

Vid mitten av 1700-talet startades Tobaks Pipe Bruket på Heleneborg, från vilket ett tidigare namn på nuvarande Varvsgatan, Pipbruksgränd, stammar. Gatunamnet ändrades år 1885 till Varvsgatan. Bergsrådet Adolph Christiernin som på 1760-talet ägde Heleneborg och Johannesberg (Jakobsberg vid Hornstull) lyckades på några år på grund av misslyckade ideer göra slut på en stor förmögenhet. Han blev satt på bysättningshäktet för sina skulder och dog utfattig. Fastigheterna övergick till andra ägare, men piptillverkningen pågick fram till 1780.

Salomon Ludvig Lamm, medlem av Lilla Blecktornets kattuntryckarfamilj, köpte 1821 Heleneborg där han satte upp ett eget tygtryckeri. Det var en driftig herre som också anlade ett kemiskt blekeri och färgeri. Därutöver tillverkade han vaxduk och ljus. 1836 övertog han brodern Aron Levis bomullsväveri och installerade moderna mekaniska vävstolar i anläggningen. Ingenting tycktes omöjligt för den energiske mannen.

Med ekonomiskt stöd av Salomon Ludvig Lamm inköpte sonen Jacques Lamm år 1843 ett tomtområde vid Duvogränd ner mot Skinnarviken. Säljare var Allmänna änke- och pupillkassan. Här anlade han den efter fadern namngivna Ludvigsbergs mekaniska verkstad, som skulle röna stora framgångar på marknaden vid slutet av 1800-talet.

1861 övertogs ägarskapet till Heleneborg av grosshandlaren W N Burmester. Den från en längre tids verksamhet i Ryssland återkomne konstruktören och uppfinnaren Immanuel Nobel blev hans hyresgäst. Tillsammans med sönerna Ludvig, Alfred och Emil experimenterade Immanuel Nobel med det hyperfarliga nitroglycerinet för att få fram ett brukbart, mindre riskabelt sprängstoff. Ämnet upptäcktes av en italienare, Sobrero, 1846. Men först genom Alfred Nobels uppfinning av ett brukbart tändsystem och genom fabriksmässig framställning, kunde det praktiskt brukas för sprängningsarbeten.

År 1864 inträffade en svår explosion på Heleneborg då fem personer omkom, bland dem Alfred Nobels yngste bror Emil. All tillverkning inom innerstaden förbjöds men fortsattes i stället på en pråm i Mälaren. Året därpå fick det nybildade Nitroglycerin AB fast mark under fötterna i en skyddad dalgång vid Vinterviken söder om Gröndal. Alfred Nobel arbetade vidare på sitt patent och lyckades 1867 binda den livsfarliga vätskan i fast form. Därmed eliminerades framför allt de tidigare ödesdigra transporterna. Den geniala konstruktionen döptes till Dynamit.

Med dynamitens tillkomst vårades det för 1800-talets bygglada planerare i Stockholm. Inga berg behövde längre stå i vägen för framdragandet av gator eller för byggenskap. På 1920-talet var dynamittillverkningen flyttad till Gyttorp. Verksamheten vid Vinterviken fortsatte med andra uppgifter ända in på 1980-talet. Under mina barnaår på Nynäs oroades vi för dynamitfabrikens lilla eldrivna lastbil som ofta for Lövholmsvägen fram till omlastning vid Liljeholmens station. Med en revolutionsröd flagga på taket smög de nästan ljudlöst fram med sin farliga last. Var det kanske nitroglycerin under presenningen?

För att återvända till Heleneborgs historia så köptes fastigheten 1874 av kapten Johan Adolf Berg. Efter hans död lånade änkan för några månader vid slutet av 1880-talet ut stället till Viktor Rydberg. 1906 sålde hon alltsammans till ett finanskonsortium, lett av bandirektör D Malmberg. I spekulationssyfte köptes marken, som till stor del upptogs av tobaksodlingar, för att utnyttjas till bostadsbyggen.

Från 1920-talet, med Stockholms stad som ägare, kom skulptören Ivar Johnsson att bebo Heleneborg. Han är känd inte minst för sin skulptur "Kvinna vid havet" i Göteborg. Ateljén på Söder ersatte det provisorium, som ett gammalt nedlagt mjölkmagasin i Vasastan utgjort. På Heleneborg skulle han bli bofast fram till sin död 1970. I trädgården finns en replik av Ivar Johnssons Tycho Brahe-staty på Ven, vittnande om hans verksamhet. Sonen, arkitekt Tomas Johnsson bor nu i huset.